Monday 12 May 2014

Anda Cepat Letih, Penat & Kurang Bertenaga?


Anda cepat letih, penat dan kurang bertenaga? Di sini saya akan kongsikan tips atasi keletihan, penat dan kurang bertenaga.

Masalah keletihan, cepat penat dan kurang bertenaga adalah sinonim dengan golongan dewasa yang berkerjaya. Lebih-lebih lagi jika usia menginjak lebih dewasa. Saban hari, masalah letih, penat dan kurang bertenaga ini semakin lama semakin kronik. Ada yang sehingga memberikan kesan kepada prestasi kerja malah lebih sedih lagi bila balik ke rumah tidak dapat melayan anak-anak dan isteri / suami kerana terlalu penat, mahu berehat dan tidur awal. Masalah cepat letih ini jika tidak ditangani dengan sempurna akan mendedahkan diri kepada risiko serangan penyakit. Di sini saya rungkaikan tips yang boleh diamalkan untuk atasi keletihan, penat dan kurang bertenaga ini. 


Hakikatnya, ada pelbagai tips atau petua yang boleh diamalkan untuk mengatasi masalah ini. Perkara asasnya, anda perlu tahu bahawa sebenarnya pengurusan tubuh ini memang berkait rapat dengan diet yang anda amalkan. Jika anda faham konsep ini, anda akan tahu masalah ini akan selesai hanya dengan mengamalkan diet pemakanan yang sihat dan seimbang untuk kesihatan tubuh. 

4 jenis makanan yang boleh membantu mengatasi masalah keletihan, penat dan kurang bertenaga :-

1. Oatmeal atau milo


Oatmeal atau milo oat lebih dikenali sebagai makanan super kerana keberkesanannya dalam menjaga kesihatan pencernaan. Justeru itu, ramai pengamal perubatan dan ahli nutrisi menyarankan para pesakit kencing manis untuk makan oat. Ini untuk membantu mengawal kadar gula darah supaya berada di paras normal. Kandungan serat yang tinggi dalam oat merupakan satu keperluan yang kritikal bagi pesakit diabetes. Alfalfa juga boleh diambil sebagai pilihan selain makanan yang berserat tinggi lain.

2. Yogurt


Teksturnya yang lembut memudahkannya untuk diproses dengan cepat oleh tubuh dan ditukar menjadi tenaga jika dibandingkan dengan makanan padat lain. Ramuannya yang terdiri dari probiotik iaitu sejenis bakteria baik yang membantu menguatkan ekosistem usus supaya kekal sihat. Probiotik melindungi usus dari pathogen dan membantu tubuh dari diserang bakteria berbahaya. 

Kajian terbaru dari Universiti Toronto memberikan menunjukkan probiotik dapat membantu mengurangkan gejala keletihan kronik dengan meningkatkan kadar asid amino triptofan pada otak. Triptofan dikenali sebagai pemangkin serotonin, suatu neurotransmitter yang membantu merangsang tidur dan mempromosikan perasaan tenang, membantu mengatasi  keletihan sama ada dari segi fizikal dan emosi.

3. Bayam


Bayam sangat kaya dengan kandungan nutrien penting yang sangat membantu menghilangkan kepenatan. Bayam juga tidak hanya menjadi sumber utama zat besi malah mengandungi magnesium dan kalium yang tinggi. Zat besi adalah nutrien yang memainkan peranan secara langsung dan penting bagi melenyapkan keletihan. Antara faktor yang menyebabkan keletihan adalah kadar zat besi yang rendah dalam tubuh sama ada dari aspek fizikal dan mental serta anemia.

4. Kekacang & Bijiran


Biji labu, badam, kacang gajus dan kacang hazel mempunyai semua sumber magnesium yang membantu melawan keletihan otot. Kandungan triptofan yang banyak ditemui dalam biji bijan, biji bunga matahari, biji labu, biji gajus, walnut dan badam berfungsi melawan keletihan emosi yang secara langsung membantu meringankan keletihan fizikal.

Namun demikian, kami di Shaklee ada menawarkan suplemen yang membantu anda sentiasa bertenaga dan atasi badan dari masalah keletihan, penat & kurang bertenaga.

Kombinasi suplemen Shaklee yang membantu anda sentiasa bertenaga sekaligus atasi badan letih dan penat adalah seperti berikut :-

1) Vita-Lea Iron Formula (120 biji) - 4 bulan

Multi yang Hebat
Suplemen seimbang dan komprehensif yang dihasilkan dengan Sains terbaik Shaklee yang mampu dibeli. Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Jika diambil setiap hari, Vita-Lea mampu :-
  • Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik.
  • Mengandungi beta karotena yang membantu dalam mengekalkan pertumbuhan, penglihatan dan pembinaan tisu.
  • Mengandungi kalsium, fosfurus dengan vitamin C dan D untuk kesihatan tulang dan gigi.
  • Biotin dan asid pantotenik membantu untuk memetabolismekan lemak dan karbohidrat dalam tubuh.
  • Vitamin B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah.


2) B-complex (120 biji) - 4 bulan

B yang Lengkap dan Seimbang
  • B complex Shaklee menawarkan Vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik. 
  • B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga.


3) Vitamin C 500mg (180 biji) - 6 bulan



Sumber Vitamin C Semulajadi yang disalurkan Jam demi Jam

  • Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktivit harian. Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh. Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan. 


4) Ostematrix (Calcium Magnesium) (120 biji) - sebulan

Lebih daripada Sekadar Kalsium
  • Ostematrix membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukkan dan penjagaan tulang dan gigi. Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik. Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan. Mengekalkan kesihatan tulang secara optima adalah penting bagi mendapatkan kesihatan optima menyeluruh.


5) Energizing Soy Protein (850gm) - 2 bulan


  • Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
  • Protein soya membantu mengurangkan kolestrol.
  • Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian dan soya isoflavones. Kajian menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.


Supplemen ini sangat sesuai diambil oleh ibu mengandung, ibu yang menyusu serta sesiapa sahaja baik lelaki mahupun perempuan. Jangan bimbang! 
Shaklee semestinya :-

  • Semulajadi!
  • Selamat!
  • Berkesan!
  • Mendapat endorsement dari FDA!
  • Semestinya HALAL!
Jangan biarkan anda terus berada dalam keletihan dan tidak bertenaga kerana terlalu berkira-kira untuk membelanjakan wang anda ke arah gaya hidup yang lebih sihat dan kekal bertenaga.

Bila anda sihat, orang disekeliling anda juga bahagia. Bagi yang sudah berumahtangga, pasti suami anda akan terkejut kerana anda kekal bertenaga sepanjang hari! 
Kesihatan melambangkan kebahagiaan!

Untuk pertanyaan lanjut berkaitan produk Shaklee[atau] pembelian [atau] nak join ahli Shaklee [atau] jana pendapatan dari rumah boleh hubungi saya melalui:-

Call/whatsapp : 016-897 7158
Add Fb/pm : Wima Madian
Like fan page : MommyLiyanaShoppe untuk melihat info menarik & tips kesihatan untuk anda.
Email: mommyliyana@gmail.com

Salam sayang, 



2 comments:

  1. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak

    ReplyDelete
  2. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete